måndag 28 oktober 2019

Mardrömmar och en fullaktivitetsdag

Mardrömsuppvaknande

Att drömma är inte alltid en fin upplevelse. Vaknade häromnatten att jag drömde att jag fått en hjärtattack som inte ville sluta. Hundarna undrade var det var med gubben då jag spratt upp mitt i natten.
Att jag drömmer om detta är väl i och för sig inte så konstigt eftersom jag ska till sjukhuset på torsdag. Det blir nästan en heldag med fyra inbokade delar. Vilo-EKG, läkarbesök, ultraljud på hjärtat samt ett arbets-EKG. Ska bli skönt att få svar på varför jag har så mycket extraslag och kanske något läkemedel som ser till att det jobbar mer normalt. Mardrömmen visade nog mer av att jag är orolig inför besöket än att det är något annat, Ni vet sådana där hjärnspöken man får även fast logiken säger något helt annat.

Nu är det naket

Det perfekta trädet i kohagen är nu redo för vintern. Det är bara några enstaka
löv som frenetiskt vägrar släppa taget. precis som en annan verkar de vilja ha
sommaren kvar ett tag till.

Påfyllning i klövförrådet

Jakten har kommit igång i de Segersjöerska skogarna. Det är en norrman som har jakten och vi verkar komma bra överrens. De har jagat både älg, hjort, rådjur och svin. De har fått en bra plats att leverera klövar från hjort och rådjur till. Nu har jag klövar så det räcker ett bra tag. Mina adepter har ju bara gått på rådjursklövar, bortsett från Wynja som gått prov på både hjort- och svinklövar. Men nu blir det lite omväxling. Ska bli kul att se hur Lilo och Ambie reagerar på de betydligt större hjortklövarna. Det blir lite att bita i för dom. Förberedelserna har till och med gått så långt att jag satt snöre på de flesta klövarna redan. Då blir det smidigt att bara ta dom ur frysen, tina dom och dra ut och lägga spår. En bra sak är ju att alla klövarna är närproducerade...
Hjortklövarna är ju något större än rådjursklövar. Här ligger några uppradade på en 
bricka innan vidare resa ner i plastpåse och vidare in i frysen. Många klövar blev det.

Full dag för hundarna

Söndagen blev en riktig hunddag både för mig och hundarna. Vi började förmiddagen lite lugnt med klippning av pälsen mellan trampdynorna följt av kloklippning. Där tog husse en fikapaus med kaffe innan han gick ut på fälten för att lägga 3 viltspår. Rastning av alla fyra bestarna innan Griima fick vara kvar hemma och vakta huset. Husse tog kooikerflocken vid sidan av cykeln så att de små röd/vita skulle få komma ut och sträcka på sig lite. Ganska häftigt att cykla med tre kooikrar som travar fint sida vid sida i ett perfekt anpassat tempo till varandra.
Så blev det lite hussefika igen innan det var dags att ta kooikrarna en och en för att gå de utlagda spåren.
Ambie for omkring som en yster vildhäst då hon hittat klöven och fått av sig
spårsele och lina.

Ambie fick bära klöven hela vägen hem. Snacka om att hon var en
 stolt liten kooikertjej. Inombords var hon nog som en stor varg..

Lilo jobbade bra i spåret och var mer i spårkärnan än vanligt. Vissa små utflykter
har den här lilla damen alltid men inte lika många som tidigare.

Det är MIN klöv, husse.

Wynja, spårsäker som vanligt. Det är en ren fröjd att jobba med henne.
Bara hoppas att husse håller ihop på nästa spårprov.
När Ulla kom hem från jobbet så var det Griimas tur att få komma ut på en längre promenad. De gick där vi spårat och det gjorde även Griima. Hon hittade en spårsnitsel som jag tappat då jag gick spåren tidigare. Nu trodde nog de små liven att det var klart för idag, men icke. Ulla plockade fram "bönbollen" så att de fick lite extra träning av småmusklerna.
Behöver jag säga att de somnade gott sedan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar