söndag 29 september 2019

đŸ„¶Winter is comingđŸ„¶

Vintern Ă€r pĂ„ vĂ€g😖

Mitt i hösten har vi hamnat i. Det Ă€r inte lĂ„ngt kvar till vintern men vi passar pĂ„ att njuta fullt ut av hösten. Den Bolltorpska banan stĂ„r fortfarande uppe och kommer sĂ„ att göra ett tag till. 
De flesta Ă€r i slutet av sin agilitysĂ€song nu. Jag Ă€r precis i början av min. NĂ€sta vecka Ă„ker jag till TranĂ„s och gör sĂ€songspremiĂ€r pĂ„ officiell tĂ€vling med Wynja. Under veckan har jag börjat fĂ„ till det att kunna springa sjĂ€lv. KĂ€nner att jag tappat en del vad gĂ€ller handlingen och rytmen pĂ„ banan men det Ă€r bara att banvandra, springa och njuta sedan fĂ„r man vĂ€l se hur det gĂ„r. Vad gĂ€ller Wynja sĂ„ vet jag att hon funkar men min egen handling och rytm kan nog störa henne mer Ă€n jag brukar🙄 
Det viktigaste Ă€r ju faktiskt att vi har roligt tillsammans. Placering Ă€r av sekundĂ€r betydelse. 

Första lyckade slalomet

I torsdags skrek jag högt av lycka och glÀdje nÀr jag körde Lilo pÄ agilitybanan. För första gÄngen tog hon hela slalomet. Det var bra fart men Ànnu lite orytmiskt. Nu Àr det bra att köra mÀngdtrÀning för att hon ska hitta rÀtt rytm. PÄ fredagens trÀning gick det tillbaka lite men farten fanns och det var bara nÀstan sÄ att hon inte fixade alla portar, men vi avslutade pÄ topp.
Men kan ni fatta den goa kÀnsla jag hade inombords dÄ vi lÀmnade agilityplan efter hennes första lyckade slalom!? Det levde jag pÄ hela kvÀllen och en stor del av fredagen

Mindre stress

KĂ€nns himla skönt att inte lĂ€ngre kĂ€nna stress pĂ„ samma sĂ€tt som tidigare. Har nog lyckats hitta nĂ„gon form av balans i livet. Delvis beror det nog Ă€ven pĂ„ att jag inte lĂ€ngre har sĂ„ ont i hĂ€len och kan börja röra mig och jobba med hundarna ordentligt igen. Har till och med lyckats fĂ„ till lite löpsteg pĂ„ agilitybanan och inte bara halta runt i högt tempo😄
Yogan jag gick i vÄras har ocksÄ hjÀlpt till och dÄ framför allt andningstekniken vilket Àr vÀldigt enkelt att ta till dÄ det börjar dra ihop sig. NÄgra djupa andetag och sedan Àr det bara att sortera och strukturera sÄ bara med detta minskar stressen. Hur svÄrt kan det vara? Ja, nÀr man var mitt upp i det tidigare sÄ var det prestation och snabbhet som var det viktiga men det Àr aldrig för sent att göra lite omdisponeringar och omprioriteringar i hur man hanterar problem och högt stÀllda krav frÄn omgivningen.

InstÀlld Norgeresa

Det blir ingen utstĂ€llning för oss i Norge i november. KĂ€nns inte sĂ„ dĂ€r jĂ€ttekul men sĂ€kerheten för vĂ„ra hundar gĂ„r före. Det Ă€r ju Ă€nnu inte pĂ„kommet vad det Ă€r som framkallar den dödliga sjukdomen hos de norska hundarna. Tills dess att det inte finns svar pĂ„ vad det Ă€r och hur det smittar kommer vi inte att Ă„ka till grannlandet i vĂ€ster med hundarna. Vi kommer att Ă„ka pĂ„ utstĂ€llningar i Sverige men kommer att vara vĂ€ldigt noga med att hundarna inte hĂ€lsar pĂ„ eller kommer i kontakt med okĂ€nda hundar. Jag hoppas att de andra utstĂ€llarna tĂ€nker i samma banor för att hĂ„lla ner riskerna för smitta. Sen vet man ju att det finns hundĂ€gare som Ă€r lite eljest och inte tĂ€nker lĂ€ngre Ă€n nĂ€san rĂ€cker😉

En stark tolkning

En vĂ€n som inte lĂ€ngre finns ibland oss introducerade mig för "Disturbed". NĂ€r jag sĂ„g hur de sĂ„g ut var jag pĂ„ vĂ€g att rata dom utan att lyssna. Det visade bara pĂ„ att jag trots allt har kvar en del fördomar och förutfattade meningar och dömer pĂ„ utseende. Men nĂ€r jag började lyssna pĂ„ "sound of silence" kunde jag inte slĂ€ppa den. För mig Ă€r det en helt underbar tolkning med skörhet och styrka. För att inte tala om sĂ„ngarens röst, ett sĂ„nt djup och kĂ€nsla. Tack Helena för att du genom min fru lĂ€t mig uppleva denna tolkning❤ Titta gĂ€rna pĂ„ videon och jag lovar att du inte Ă„ngrar dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar