torsdag 19 september 2019

đŸŠŽđŸŸViltspĂ„r, slagghög, nĂ€tbrynja och fĂ„gelstrĂ€ck🩆

Det gÄr framÄt med spÄrandet

Som framgĂ„r av rubriken sĂ„ gĂ„r det framĂ„t med kooikerflockens spĂ„rarbete. Wynja Ă€r snart klar för att gĂ„ spĂ„r i öppen klass igen. Ja, egentligen Ă€r hon redan klar för det men det handlar som vanligt om den dĂ€r rackaren som gĂ„r i slutet av linan. Det Ă€r jag som behöver bli trygg med hennes spĂ„rarbete  sĂ„ att jag inte stör henne med min nervositet.
De tvÄ smÄ gör klara framsteg och blir mer och mer trygga, fokuserade och uthÄlliga i sitt spÄrarbete. Jag Àr faktiskt riktigt bortskÀmd med att ha möjlighet att köra med tre hundar. Samma ras men tre helt olika sÀtt att jobba med och lösa spÄret och dess bloduppehÄll och vinklar. Snart dags att anmÀla Lilo till anlagsklass och det kanske Àven blir en anmÀlan för Ambie.

Kombinationen av att vistas ute i skogen och spÄra med hundarna ger mig sÄ otroligt mycket positiv energi. Jag ser ju Àven att hundarna trivs och tycker det Àr roligt. Det Àr inte utan att det blir en viss uppstÄndelse dÄ jag tar pÄ mig för att ge mig ut och lÀgga spÄren. NÀr det sedan blir dags att gÄ spÄren och spÄrvÀskan tas fram sÄ finns det ingen hejd pÄ dom. De kan inte komma fort nog fram till bilen och in i den för att fÄ komma till spÄrskogen.
Nöjd kooiker efter vÀl genomfört spÄrarbete, Joykooi Kristall - Lilo

Kvarntorpshögen
Miljöboven som blev ett omrÄde för konst och rekreation. Det var tack vare jobbet som jag hamnade hÀruppe pÄ högen. Vi har bott hÀr nere i nÀstan 10 Är och aldrig varit vid regionens mest besökta attraktion. SÄ pÄ helgen lastades delar av den Bolltorpska flocken för ett turistbesök i nÀromrÄdet.
I bakgrunden skymtar "Arken" som Àr ett av konstverken pÄ högen. Strex hitom
syns röken frÄn ett av de stÀllen dÀr det fortfarande glöder i slaggen. De slutade
med brytningen av oljeskiffer och utvinna olja 1966.

Slagghögen Àr 100 meter hög frÄn NÀrkeslÀtten, (157 m ö h) sÄ det Àr en
fantastisk utsikt hÀrifrÄn. NÀstan lite kalfjÀllskÀnsla pÄ toppen.

Ett av de konstverk som stÄr uppe pÄ högen. Detta Àr vÀl ett av
dom dĂ€r det syns vad det Ă€r😉

Återupplevandet av nĂ€tbrynja😂

Har Ă€ntligen haft en date med fysiologmottagningen i Örebro. Det var dags att spela in ett 24 timmars EKG. Först blev det ett EKG i vila innan de kopplade upp mig med sladdar och inspelningsdosa för 24 timmarsinspelningen. NĂ€r allt satt pĂ„ plats sĂ„ tog sköterskan fram en tight nĂ€tbrynja som skulle hĂ„lla sladdar och elektroder pĂ„ plats. SjĂ€lva dosan fick jag i ett snöre runt halsen. Plötsligt kĂ€nde jag mig som ett barn igen. Jag har inga minnen men jag har sett en bild pĂ„ mig sjĂ€lv som 1 Ă„ring dĂ„ jag hade brynja och blöjor. Sedan dess har jag nog aldrig haft brynja, förrĂ€n just denna dag pĂ„ fysiologen. Det var en spĂ€nnande och inte alltför bekvĂ€m upplevelse.
Att det inte blev oftare som barn kan jag tacka min kĂ€ra mamma för. Hon avskydde nĂ€mligen nĂ€tbrynjor sĂ„ jag fick ha vanliga linnen i stĂ€llet😄

Day after tomorrow

Det Àr inte utan att det Àr den filmen jag kommer att tÀnka pÄ dÄ gÀssen och tranorna flyger över Bolltorp. De samlas i allt större strÀck för varje dag som gÄr. Varje morgon och kvÀll flyger de över pÄ vÀg mellan sovplats och matplats. Det dröjer nog inte lÀnge förrÀn det tunnas ut och de lÀmnar det allt kallare NÀrke.
I Är har vi fÄtt en del Àpplen pÄ trÀden men de Àr inte sÄ himla fina. De flesta har svarta mÀrken eller sÄ har getingarna varit pÄ dom. men de Àr vackra pÄ sitt sÀtt dÀr de sitter pÄ trÀden och blir allt rödare. NÄgra har dock blivit plockade och ligger till sig för att hamna i den Bolltorpska Àppelpajen som Àr en lokal delikatess, Ätminstone i Bolltorp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar