onsdag 22 november 2017

😊Valpar och hjĂ€rta☹

Valparna vÀxer och frodas. I dag har alla valpar passerat sin dubblering av vikt sedan de föddes. PÄ bilden syns det tydligt vad de vÀxt till sig pÄ bara 11 dagar.
Wynja har visat sig vara en alldeles utmÀrkt mamma till sina valpar. Hon tar hand om dom precis som det Àr tÀnkt att tikar ska göra. Det Àr först nu som hon börjat lÀmna valplÄdan lite lÀngre stunder. Detta dÄ valparna vÀxt till sig och kan hÄlla vÀrmen bÀttre sjÀlva och att det Àr lite lÀngre mellan mÄltiderna.
Det blir en massa valpmysbilder för er att sitta och drömma om. Om ni vara visste vilka hĂ€rliga smĂ„ pipande ljud de gör och vad gott de luktar. Nu vĂ€ntar vi med spĂ€nning pĂ„ bĂ„de att FCI godkĂ€nner vĂ„rt kennelnamn samt att dessa smĂ„ liv börjar se och röra sig runt Ă€n mer. Vi har ju annonserat pĂ„ svenska kooikerhundklubbens hemsida  men kan inte lĂ€gga ut annons pĂ„ SKK´s sida förrĂ€n de Ă€r registrerade. Vi har nĂ„gra intressenter men skulle nĂ„gon annan vara intresserad sĂ„ Ă€r det bara att höra av sig till mig eller Ulla. Den seriöst intresserade kan Ă€ven fĂ„ följa valparnas utveckling pĂ„ en Facebook sida. Det Ă€r dĂ€r vi lĂ€gger ut de flesta bilderna och filmerna för de som Ă€r intresserade av Wynjas valpar. Lite exklusivt ska det ju vara😊
 Det lĂ€r inte dröja mer Ă€n nĂ„gon/nĂ„gra dagar innan de öppnar ögonen. Redan nu kan man se att det rör sig i ögonlocken. Precis som om ögonen vill komma fram och se vilken vĂ€rld de har fötts till.De hĂ„ller pĂ„ att prova sig fram till nĂ„gon form av att gĂ„ pĂ„ sina smĂ„ ben. Just nu Ă€r det vĂ€ldigt vingligt och Ă€r nog mer nĂ„gon form av krypande Ă€n gĂ„ng och Ă„lande. Det kommer nog att bli jobbigt för Wynja i början nĂ€r det Ă€r fem stycken som drar runt som yrvĂ€der. Tar nog en dag eller tvĂ„ innan hon vĂ€njer sig men jag ser fram emot att se valparnas utveckling och framstegen de gör.
Förkylningen verkar inte vilja ge med sig. KÀnns som om den tagit omtag och utvecklats till nÄgot annat de senaste dagarna. Har fÄtt lite kÀnningar av yrsel och trötthet som jag inte haft tidigare. LikasÄ har hostan blivit annorlunda och det Àr lite tyngre att andas Àn tidigare.
I gÄr kvÀll snurrade det till och svartnade för ögonen en kort stund dÄ jag var i hallen. Ulla bad att fÄ kÀnna pÄ min puls. Hon tyckte den var rejÀlt oregelbunden. Hon ringde direkt till 1177 men dÄ det var lÄng vÀntetid ringde hon 112 för att rÄdgöra. Efter att ha pratat en bra stund ville de prata med mig ocksÄ. Efter att ha pratat en stund om hur jag mÄdde och kÀnde mig sÄ sÀger dom att de skickat en ambulans. De misstÀnkte att det kunde vara en liten infarkt, men inte sÀkert. För sÀkerhets skull skickade de ut en ambulans sÄ att de kunde ta ett ekg och kolla övriga vÀrden. NÀr de sa att de skickat en ambulans blev jag orolig. Trodde mest att Ulla överreagerat av omtanke om mig!? Nu inser jag att det inte Àr nÄgon lek utan det Àr viktigt att lyssna pÄ kroppen. InsÄg ocksÄ att jag inte Àr nÄgon ungdom lÀngre. (bara det Àr ju svÄrt att smÀlta).

Blodtryck, puls och temp var bra men jag hade lite mer Àn vanligt episoder av dubbelslag vilket uppfattas som om pulsen Àr vÀldigt oregelbunden. Det var i alla fall ingen infarkt eller hjÀrtmuskelinflammation. DÀremot fick jag förhÄllningsregler om att ta kontakt med vÄrdcentralen idag för att ta flera prover och göra en uppföljning pÄ hjÀrtat. Tack till ambulanssjukvÄrden för ett bra bemötande samt att ni tog er tid att förklara för mig vad det var som hÀnde med mitt hjÀrta. Det var inte utan att jag fick en tankestÀllare och började fundera över en hel del saker.
Efter besök pĂ„ vĂ„rdcentralen blev jag vĂ€l inte sĂ„ mycket klokare eller friskare. Fick hostmedicin och meddelades att de skulle ringa om provsvaren. SĂ„ jag vĂ€ntar…. Vad gĂ€ller hjĂ€rtat sĂ„ skulle jag höra av mig om arytmierna fortsatte. Skulle dĂ„ fĂ„ en remiss för uppföljning. Ja det verkar vĂ€l inte vara nĂ„gon fara men Ă€r det konstigt att man Ă€r lite orolig?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar