tisdag 23 maj 2017

Vi jobbar på med än det ena och än det andra

Kalendern visar på vår och försommar vilket inte väderleken på minsta sätt verkar ta hänsyn till.
I lördags var jag med hundarna och hade uppvisningar på Odenkvarn i Odensbacken. Detta med anledning av hundens dag. Solen lyste med sin närvaro men det var mindre närvaro av värme. Inte utan att det var lite småkyligt mellan uppvisningarna. Hundarna skötte sig alldeles förträffligt. Inga äventyr mot vare sig fjäderfä, kaniner eller andra hundar. Den enda som bröt lite mot den lugna normen var Wynja som passade på att ta sig en tugga av en korv med bröd som en unge hade. Men som Wynja verkade tänka; "Ska jag vara gullig och låta mig bli klappad så kostar det!" Ungen verkade inte bry sig det minsta, fokus var bara att få klappa hundarna. Himla tur att Wynja ändå är så försiktig och lämnade fingrarna obitna....

På en av träningarna tog Jolanta en hel del bilder på hundarna som var där. Det här är två av dom hon tog på Wynja.
Första gången blev hon lite störd av att det låg en fotograf med smattrande kamera på banan. Men efter att vi dragit förbi första varvet så var det bara något ointressant som låg där och smattrade. Att ta hindren och hänga på husse var ju klart mycket mer givande, men att hålla ett öga på fotografen måste ju göras. Man vet ju aldrig riktigt vad de kan hitta på då de ligger på banan...

Så här bedårande uttryck får Wynja då hon tittar på husse efter det att vi kört agility. Ser verkligen ut som om hon ber om att få köra lite till. Hon har verkligen det där uttrycket "Jag äger min husse, eller hur".
"Sen är jag ju söt så han kan ju inte neka mig något".


Har gått ett spår som Lotta lagt. Gick alldeles utmärkt. Wynja gick som på räls utan att försöka stötta husse som inte hade en aning av var spåret gick. Ja, viss koll hade jag allt då det satt några snitslar längs spåret. Både jag och Wynja blev överraskade i spårslutet. Där låg det en vildsvinsklöv! Det var första gången vi gått spår med en sådan dragen och lagd. Wynja markerade den med viss nyfikenhet men även med stor skepsis. Det var först när vi var nästa framme vid bilen som hon tog sig för att sätta tänderna i den. Men även det var med stor tvekan. Betydligt större och en helt annan doft än från en rådjursklöv. Husse var dock överlycklig vid spårslutet trots grisklöven, eller kanske just på grund av den..

Fysiskt arbete har det inte varit ont om heller. Har gått med motorsågen ett antal kvällar för att röja längs ena hagstängslet. Nu är det bara en liten bit kvar. Det värmer verkligen att jobba med såg och ta undan småträd och sly.
Kallare var det däremot att sitta på gräsklipparen och göra säsongspremiär på gräsavkortning. Jag var lika påbyltad som när jag gick med snöslunga uppe i Jämtland. Huvva!

En helg i agilityns tecken. Fagersta bjöd på tripplar i agilityklass på lördagen och motsvarande i hoppklass på söndagen. Roliga banor och bra arrangemang hade de fått till. Wynja lyckades göra sig mer känd än vanligt. Hon lyckades med konststycket att dra fram en mängd med skratt och leenden och domaren visste nog inte riktigt vart han skulle ta vägen då Wynja fick sina små infall. Framför allt i lördagens första lopp men även en mindre repris i lopp tre. Bara att titta på filmen nedan så förstår ni vad jag menar. Det var till och med så att husse var tvungen att le stort åt hennes påhitt på banan.

Trots dessa små avvikelser mot det normala så var jag jättenöjd med våra lopp. Vi hade roligt och det gick lite snabbare än tidigare. Vi är på gång...igen!

Hemvägen från Fagersta var ingen skönkörning. Fjädringen på bakaxeln gav upp och tassemobilen lutade mer än betänkligt och raglade då vi rullade in hemma i Bolltorp. Jakt på nytt fordon inleds och tassemobilen version 1 blir med största sannolikhet tvungen att lämna över till version 2 som kommer att vara betydligt med uppdaterad. Det blir både billigare och mer friktionsfritt på sikt.

Första helgen i augusti gästar den Bolltorpska flocken Sunne jaktmässa för andra året i rad. Vi har utvecklat vår insats där och kommer att lägga mer energi på prova på och lite träning inför en enklare "blåbärstävling" som avslutning varje dag. Sunne jaktmässa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar