måndag 29 juni 2015

Hopp i Segersjö, värme, viltspår och pool

Semestertider och ledighet närmar sig. Bara knappt två veckor kvar att jobba innan jag går på fem veckor av skön ledighet. Känns som om det är extra behövligt just i år.

På cykelturen häromdagen passade den lilla på att springa ut på en nygödslad äng. På bara bråkdelen av en sekund lyckades hon rulla minst 2 varv och bättrade på sin vackra päls med diverse illaluktande tillbehör.
Just då var hon väldigt billig, likaså i badkaret. Men nyduschad och fräsch så var hon lika dyr som någonsin förr. Trots lite stripig blötpäls verkar hon trivas alldeles förträffligt med den Bolltorpska flocken som hon är en del av.


Söndagen efter midsommar så gick det årliga evenemanget "Segersjöhoppet" av stapeln på Segersjös fältrittbana. det var tre klasser. En agilityklass och två hoppklasser. Jag startade med Griima och Wynja i large respektive medium. Ulla startade med Stina i large och de gjorde kanonbra ifrån sig. På tre starter fick de bara 5 fel och det berodde enbart på att Ulla valde en annan väg en den hon banvandrat. Till saken hör att den banan hade även rutinerade förare problem med. Stina och Ulla gjorde mig riktigt stolt. Kul att se hur de samarbetade som ett team på banan.

Griima och jag hade riktigt roligt i alla loppen. Gick väl inte riktigt lika snabbt som jag vet att vi kan men det var roliga banor och hon följde bra.

Wynja gick också hon riktigt bra. Till och med lite snabbare än vad jag förväntade mig. I det andra loppet blev det en riktig AHA-upplevelse. Då avslöjades det till min fasa att vi helt glömt att träna bakombyten. Det gick inte att missta sig på då hon undrade vart sjutton husse tog vägen. Se själva på filmen.

I onsdags förra veckan debuterade vi i klass 2. Dubbla starter i Gagnef på deras kvällstävling.
Resultatet blev fyra diskar men jag är jättenöjd. Diskarna berodde enbart på felhandling från min sida då Wynja la i någon överväxel som jag inte haft koll på innan. Husse måste lära sig att hantera farten bättre. Nu var jag lite sen så det blev lite felstyrningar och med fladdrande orangutangarmar är det inte alltid så lätt att vara tydlig....
Vi var lyckliga vid varje målgång. Målen var uppnådda med råge i alla lopp. "Att det skulle gå så fort som möjligt och att vi skulle ha vansinnigt kul".

Under de gångna dagarna har fokuset varit lite lugnare. Vi har lagt tid på viltspår. Nu på onsdagkväll är det nämligen upp till bevis. Anmäld, bokad och klar för viltspårprov, anlagsklass. Ska bli riktigt spännande att se hur vi löser ut det. Att Wynja fixar det är jag övertygad om men kommer husse att läsa rätt och inte störa henne i arbetet?! Det är frågan. Bara att hålla tag längst bak på linan och låta Wynja leda vägen. På onsdagkväll efter 20.00 vet jag hur det gått.....
Sommar, ja. Nu verkar värmen äntligen komma. Dags att fylla poolen för folk och fä. Åtminstone för hundarna och oss tvåbeningar. Hästarna får hålla tillgodo med badkaren i hagarna och katterna tror jag inte jag ger mig på att ta ner i poolen.
 Nu på lördag bär det av på tävling igen. Dubbel klass 2 i Karlskoga där både Wynja och Griima ska få släppa loss ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar