söndag 21 februari 2010

Soffan är varm och skön en dag som denna

Glömde bort att titta på termometern innan jag gick ut. Såg att det blåste och var ett lätt snöfall så jag tänkte att det nog inte var så kallt. När jag fodrat hästarna och gick morgonpromenaden med hundarna så upptäckte min kropp hur rackarns kallt det var. Öronen höll på att trilla loss inne i mössan, kindbenen tappade känseln och näsan ledde kylan rätt upp i välfyllda bihålor. Det var minus 20 ute och vindens kyleffektpå det. Med väl inpräntad matematik gav det en kyleffekt på ca 35 minus. HUVVA!
Dagar som dessa är gjorda för att ligga i soffan och mysa. Varmt kaffe och en brasa i öppna spisen. Även hundarna förstår att det är en dag för vila och social samvaro. Ett avstressat sätt att samla energi på. Det är helt otroligt vilket lugn och harmoni som sprider sig i kroppen då man har en hund liggande på sig. Närheten, tyngden och tilliten.

Tyvärr så finns det en del måsten även en dag som denna. Ved ska in och hästar ska fodras. Boxar skall mockas. Det är ändå saker som är ganska trevliga att göra. Det fodras inte så mycket tankeverksamhet så jag kan låta tankarna flyga under tiden. Faktiskt ett bra sätt att umgås med sig själv. Förutsättningen är ju att man tycker om den individ man möter. Annars kan det bli lite jobbigt......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar